بر اساس مطالعه جدیدی که در مجلهDiabetes Care منتشر شده است، برخی از غذاهای فوق فرآوری شده با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند، در حالی که سایر انواع غذاهای فوق فرآوری شده با خطر بالاتر دیابت، مرتبط نیستند.

غذاهای فوق فرآوری شده، غذاهایی هستند که در مراحل تولید به شدت فرآوری می شوند که بیشتر حاوی موادی هستند که از غذاها به دست می‌آیند، و کمتر حاوی مواد غذایی دست نخورده هستند. به عنوان مثال، یک اسنک ساخته شده از نشاسته ی ذرت و شربت ذرت با فروکتوز بالا، "فوق فرآوری شده" در نظر گرفته می شود، در حالی که یک کیسه پاپ کورن با نمک اضافه شده، یک غذای "فرآوری شده" در نظر گرفته می شود.

به طور کلی، غذاهای فوق فرآوری شده با مشکلات و خطرات مختلف سلامتی از جمله اضطراب و افسردگی، زوال شناختی، بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی و مرگ زودرس مرتبط هستند. کودکانی که غذاهای فوق فرآوری شده بیشتری مصرف می کنند، در بزرگسالی احتمال اضافه وزن بیشتری دارند و بزرگسالانی که غذاهای فوق فرآوری شده بیشتری مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند- فارغ از اینکه در نتیجه ی مصرف این غذاها چاق شده اند یا خیر.

برای این مطالعه، محققان الگوهای غذایی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در سه گروه بزرگ مختلف از شرکت‌کنندگان در 3 مطالعه بررسی کردند: مطالعه ی سلامت پرستاران (71871 زن)، مطالعه سلامت پرستارانII (87918 زن) و مطالعه پیگیری متخصصان سلامت (38847 مرد).

الگوهای غذایی - از جمله مصرف غذاهای فوق فرآوری شده - با استفاده از پرسشنامه های دقیق فراوانی غذاها تعیین شد. محققان نه تنها مصرف کل غذاهای فوق فرآوری شده، بلکه زیرگروه هایی از این غذاها شامل نان های تصفیه شده، نان های تیره و غلات کامل، نوشیدنی های شیرین، غلات صبحانه، میان وعده های بسته بندی شده و دسرهای ماست و لبنیات را مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند که در طول یک دوره پیگیری متوسط 26.1 ساله، 19503 شرکت کننده (9.8 درصد) به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. برای شرکت کنندگانی که مصرف کل غذاهای فوق فرآوری شده ی آنها در رتبه پنجم بالایی قرار داشت، خطر ابتلا به دیابت نوع دو، 46 درصد بیشتر از افرادی بود که در رتبه ی پنجم پایینی قرار داشتند. علاوه بر این، مصرف 10 درصد بیشتر از کل غذاهای فوق فرآوری شده با 12 درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط بود.

برخی از غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش خطر دیابت نوع 2 مرتبط هستند

هنگامی که محققان نتایج را بر اساس دسته‌های غذایی طبقه بندی کردند، فقط برخی از انواع غذاهای فوق ‌فرآوری‌شده با خطر ابتلا به دیابت مرتبط بودند - از جمله نان‌های تصفیه‌ شده، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر یا شیرین‌ شده با شکر مصنوعی، محصولات حیوانی، غذاهای مخلوط آماده ی مصرف، سس ها، اسپریدها(موادی که با چاقو معمولا بر روی نان یا کیک مالیده می شود مثل کره یا پنیرهای نرم)و چاشنی ها. دیگر دسته‌بندی‌های غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در واقع با خطر کمتر دیابت مرتبط بودند - از جمله غلات صبحانه، نان‌های تیره و غلات کامل، اسنک های شیرین یا شور بسته‌بندی شده، محصولات میوه‌ای، و ماست و دسرهای حاوی لبنیات.

محققان به این نتیجه رسیدند که بر اساس این "متا شواهد با کیفیت بالا" با استفاده از داده های ترکیبی از سه مطالعه بزرگ مختلف، مصرف بالاتر کل مواد غذایی فوق فرآوری شده با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است، در حالی که به نظر می رسد دسته های خاصی از غذاهای فوق فرآوری شده با یک خطر کمتر برای ابتلا به دیابت مرتبط هستند. این نتایج نشان می دهد که در ارائه ی توصیه ها برای اجتناب از غذاهای فوق فرآوری شده، متخصصان بهداشت و مقامات بهداشت عمومی بهتر است حداقل برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بر روی دسته های خاصی از این غذاها تمرکز کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2023/04/28/not-all-ultra-processed-foods-linked-to-higher-type-2-diabetes-risk/